În acest articol doresc să vă vorbesc despre o practică pe care foarte mulți clienți nu o înțeleg, mulți chiar se simt indignați și cei mai mulți reacționează puțin cam extrem, dar trebuie să le acordăm credit și celor care înțeleg de ce fac acest gest și sunt înțelegători, chiar mă și felicită pentru această metodă.
Cred că eram în primul an de taximetrie, maxim al doilea și în acea perioadă nu foloseam această metodă, dar o dată a fost suficient pentru a mă învăța minte.
Am luat o comandă undeva prin centrul orașului, la o clădire de avocați (scrie mare pe clădire), desigur, putea fi un client, dar pe toată perioadă de timp petrecută la mine în mașină, când vorbea la telefon, se auzeau discuții precum: Da, săptămână următoare ne intră cazul pe rol…; Am vorbit și cu alți colegi de-ai mei și avem șanse mari să câștigam cazul…; Trebuie să lămuresc și cu firma, dar în principiu putem să preluăm cazul; și multe alte discuți de acest gen care indica faptul că este avocat și nu client.
Am făcut mai multe opriri prin oraș și mereu, clientul revenea la mașină în timpul pe care mi-l anunța. Am oprit în diverse locații și nu m-am gândit nici pentru o secundă să-i cer banii înainte să plece de la mașină, mai ales că avea tot interesul să mergem mai departe. Plus că mă anunțase de la bun început că avem de făcut mai multe opriri.
Așa se face că am ajuns la Tribunalul București (la Juniori), unde mi-a spus că revine în 5 minute, a vorbit cu cineva și i-a pregătit hârtia, trebuia doar să se ducă să o ridice personal. Aveam pe aparat în jur de 30 de lei. După 15 minute, o rog pe dispeceră să-i facă apel. Clientul nu mai răspundea la telefon. Am mai așteptat încă 10 minute și am plecat. Așa m-am ales cu prima și singura „țeapă”, în jur de 40 de lei se făcuse în total.
Din acel moment, am ascultat cu mai multă sfințenie, sfatul celor mai bătrâni ca mine: Pleacă de lângă mașină? Să plătească cursa.
Mulți au reacționat urât: ba că îmi face reclamație, ba îmi vorbeau urât pentru niște oameni cu păr alb în cap sau îmi lăsau banii pe cursă și îmi spuneau să nu-i mai aștept că fac altă comandă (acum eu stau să mă gândesc că poate au vrut de la bun început să mă păcălească și au jucat cartea astea; cine știe).
Am observat că sunt oameni, de la care m-aș fi așteptat ca tocmai ei să înțeleagă acest aspect, care reacționau în cel mai urât mod cu putință. Oameni buni, indiferent că vă duceți până în magazin să vă cumpărați acadele sau că vă duceți până sus la amant/amantă să-i lăsați ceva, sunteți obligați să plătiți cursa, așa cum în super-market, dacă vă treziți la casa de marcat că v-ați uitat portofelul în mașină, nu o să-i spuneți casierului că vă întoarceți în 5 minute să plătiți, dar să plecați cu produsele din magazin. Același principiu se aplică și în taxi. Pleci de la mașină, plătește că doar ți s-a prestat un serviciu până în acel moment.
Încă un detaliu important legat de acest aspect, șoferul de taxi nu este obligat să vă aștepte. Nu scrie nicăieri în legea taximetriei acest detaliu, iar dacă o face, este pentru așa binevoiește șoferul.
Sunt clienți care anunță de cum se urcă în mașină că avem mai multe opriri și îi anunț dinainte că le cer banii de pe aparat când ajungem la o oprire și îi anunț că dacă am posibilitatea de staționare, îi aștept maxim 10 minute, după care am plecat. Unii nu sunt de acord și decid să-și caute alt taxi, dar majoritatea înțeleg și acceptă pentru că știu că nu durează mai mult de 10 minute/oprire.
Au fost și din păcate încă sunt, foarte multe cazuri pe stație cu diverși colegi care le cer dispecerelor să facă apel clientului că i-a lăsat „amanet” și până să facă apel, dispecerele îi ceartă că de ce nu i-a cerut banii clientului înainte să plece de la mașină (desigur, nu aveți cum să credeți așa ceva, decât dacă auziți o astfel de discuție pe stație, în timp ce sunteți într-un taxi) și pe urmă îi anunță ori că nu mai răspunde clientul la telefon, ori a zis că revine în 5 minute și după alte 10 minute cere încă un apel, etc. O astfel de situație este suficientă ca să nu se mai repete.
Foarte mulți clienți îmi spun că sunt primul șofer care face așa. Foarte posibil, la cât de mult se schimbă șoferii prin firme, nu mă miră, dar asta nu înseamnă că sunt singurul care face așa ceva sau că ar fi ilegal.
Este o lege nescrisă care ține de bun simț.
Pentru alte sfaturi utile din taxi, vă recomand și aceste articole.
Lasă un răspuns