Am observat o explozie de mirări, glume și tentative de explicații ce au ca subiect taximetristul de la Cluj ce are atâtea dispozitive electronice și telefoane pe bordul mașinii. Nu spun că știu exact situația în cauză, că sunt de la Cluj, că recunosc aplicațiile de taxi de pe telefoane sau că tot ce vedem în imagine este chiar real. Pentru că în ziua de azi nici persoanele din online nu mai sunt toate reale, ci rezultatul unui program creat cu AI – vezi știrea aici (articolul este publicat în 2019).
M-am gândit că poza cu taximetristul de la Cluj ce are parte de multă atenție în cele aproximativ 20 de ore de la publicare, merită și o explicație din partea altui taximetrist ce înțelege situația și să explice mai bine contextul.
Plus că am scris și eu în articolul acesta despre aplicațiile de taxi pe care le folosesc pe mașină și care nu sunt deloc puține.
Haideți să vedem ce reprezintă aproape fiecare lucru din poza de mai jos.
Aplicațiile de taxi
Practic, între toate acele telefoane și dispozitive, doar 3 dintre ele sunt pentru a prelua comenzi de la clienți. Le-am încercuit cu roșu. După cum arată harta de pe telefoane și platforma aplicațiilor, nu reușesc să recunosc nici o firmă despre care aș putea spune că folosesc și eu. Deci trag concluzia că trebuie să fie ceva local. Dar cert este că doar aceste 3 dispozitive sunt pentru preluat comenzi.
Oglinda retrovizoare
Până și oglinda retrovizoare a ajuns să fie în format digital. Da, de asta putem să ne mirăm, dar nu să râdem. Când conduci multe ore zi de zi, micile detalii ajung să facă toată diferența.
De ce este oglinda retrovizoare în format digital? Pentru că folosește o cameră care să-i arate ce se întâmplă în spate, iar acea cameră are unghiul de vizualizare mai mare decât o oglindă normală. Prin urmare, vede mai mult în același spațiu. Da știu, există oglinzi mai mari care se atașează peste cele din fabrică care sunt mici și prind doar luneta mașinii, însă aceste camere de filmat de spate prind și mai mult de atât.
De ce ar avea nevoie de un unghi de vizualizare mai mare? Au fost nenumărate situații când chiar și cu oglinda mai mare, cumpărată separat, tot nu am reușit să văd o mașină. Și nu din neatenție, ci din cauza unghiului mort, din cauza stâlpului de rezistență a mașinii dintre cele două uși sau a tetierei de la scaunul din față.
În cele din urmă, această alegere a fost făcută pentru a conduce mai preventiv și a evita posibile tamponări. Tot respectul!
Camera de înregistrare din față
Pătratul mic din stânga oglinzii retrovizoare este o cameră de filmat în față. Aceasta se folosește pentru a înregistra ce se întâmplă în fața mașinii și ca dovadă la poliție în cazul unui eveniment rutier, iar celălalt participant la trafic nu își recunoaște faptele (în cazul în care a greșit). Mai pe scurt, este o dovadă video în caz de accident.
Am și eu una și vă recomand și vouă. Vezi aici oferte la camere de bord.
Aparatul de taxat
Aparatul de taxat sau de taxi este tableta de pe bord, cea încercuită cu roșu. Da, poate fi o mirare pentru cineva care nu s-a mai urcat în taxi în ultimii ani, așa cum am pățit și eu recent cu o clientă care nu a mai folosit taxiul din România în ultimii 15 ani.
De câțiva ani, taximetria din România a trecut, foarte încet, printr-o schimbare a aparatelor de taxat. Acest gen de schimbare nu a mai existat din 2003, de când s-a publicat și legea taximetriei 38/2003.
De ce această schimbare? Pentru ca rapoartele Z, cele care se dau la 24 de ore sau la schimbarea de ture, acel raport se duce la anaf. Practic, taximetria din România s-a digitalizat. O schimbare ce ajută la evitare fraudelor. Avem o perioadă de ani în care taximetria este obligată să facă această trecere la aparatele de taxat conectate prin internet la baza de date de la anaf.
Există multe companii care fac aceste aparate și prin urmare le veți vedea diferite la mulți taximetriști. Unele dintre ele, așa cum bănuiesc că este și cel din imagine, poate să primească și comenzi de la clienți. Altele, așa cum eu am pe mașină, nu pot primii comenzi taxi. Diferența? Părerile sunt împărțite și cred că asta merită un articol separat.
GPS taxi
În imaginea de mai sus am încercuit gps-ul. Poate să sune ciudat că un taximetrist mai are nevoie de gps sau că după ce că are atâtea dispozitive și telefoane cu hărți, să mai aibă nevoie de gps. Sunt mai multe motive pentru care un taximetrist încă mai are nevoie de un gps.
- majoritatea taximetriștilor, așa cum eram și eu cu câteva luni în urmă, folosesc gps, doar că acel gps are o hartă diferita față de cea cu care vine gps-ul. Este o hartă adăugată separat, la băieți și este mult mai bună
- adresele te duc exact în fața blocului, nu la o „distanță aproximativă”, așa cum fac cele noi
- apoi mai este beneficiul că îți arată numărul străzii. Sunt clădiri care nu au trecute în față numărul de stradă, iar după 3-4-7 astfel de clădiri, poți doar să intuiești unde este adresa de unde iese clientul.
Personal am renunțat la gps, dar încă îmi lipsește utilitatea lui.
Filme și muzică în taxi
Asta ține clar de preferințele fiecăruia. Ce caută un taximetrist să se uite la filme sau să asculte muzică sau să se uite la videoclipuri în mașină? Nu are altceva mai bun de făcut? Și aici sunt mai multe cauze/situații/motive. În eventualitatea în care am descifrat corect și în ecranul de sus se uită la pro tv, iar în cel de jos sunt videoclipuri.
În taximetrie mai există timpi morți. Adică o perioadă de minute, zeci de minute, poate chiar ore în care nu merge treabă. Degeaba are 3-4-5 surse de comenzi, dacă lumea nu se plimbă cu taxiul în acea perioadă de timp. Prin urmare fiecare își umple timpul cum poate. Plus că tu s-ar putea să știi că taximetriștii nu au timp liber, dar poate că tu te afli într-un oraș mare și aglomerat.
Dovada că taxiul este din România
Desigur, mi-am pus și eu întrebarea dacă taxiul este chiar din România. Pe lângă faptul că cele două chestii rotunde din bord – gurile de aerisire, sunt specifice loganului, mai există și hârtia cu verde de la anaf pe care oricine prestează un serviciu sau vinde ceva și emite bon fiscal, trebuie să aibă și acea hârtie. În fapt, toate taxiurile din România trebuie să o aibă.
Concluzie
Glumele vor continua, dar nici când un taximetrist este muncitor nu-i bine, nici când îi cere 50 de lei până la colțul străzii. Așa-i românul, hazliu.
Este de dezbătut dacă toate acele telefoane și dispozitive îi i-a mult din vizibilitate taximetristului de la Cluj? Da, foarte posibil. Doar că nu ai de unde să știi cât de bine el vede sau nu când tu conduci 2-3 ore pe zi sau poate chiar deloc. Când un șofer conduce 4-8-10-12 ore pe zi, are un control și înțelege o situație în trafic mult mai bine decât un șofer de weekend.
Personal îl felicit pe acest taximetrist și mă bucur că este muncitor, pentru ca altfel ar aștepta sa-i vină clienți la colț de stradă. Pentru că își dă interesul. Pentru ca are dispozitive electronice pe mașină de cel puțin 1.500 de euro. Pentru că montarea și demontarea acelor dispozitive îi i-a zilnic 15 minute. Și nu în ultimul rând, pentru că la prima vedere pare curat în mașină.
De unde se știe că taximetristul este de la Cluj? Pentru că așa se înțelege din postarea și comentariile de pe fb, de la cine a postat poza.
Lasă un răspuns