Cluj, Brașov, Iași, Timișoara, Brăila, Craiova, Ploiești, Galați, Buzău, Neamț, Gorj, Alba, București. Acestea sunt județele (sper că nu am omis vreun grup), din care au venit taximetriști pentru a lua parte la protestul organizat azi în Piața Constituției din București. O parte dintre aceștia au venit chiar de ieri seară în București. Lăsând la o parte toate glumele proaste despre taximetriști, câți dintre voi ați face asta pentru meseria unde lucrați?
5 cereri pentru care au protestat taximetriștii azi în București
Cereri au fost mai multe, însă la final de zi și după discuțiile de la Guvern s-au înțeles asupra celor 5 idei pe care le discut imediat. Însă până atunci vreau să purtam o discuție pentru că omul de rând care merge cu taxiul chiar și o dată pe săptămână, acest protest de azi este o necunoscută. Mulți nu înțeleg de ce suntem nemulțumiți, iar o parte dintre clienți cred că noi vrem ca serviciul de ride sharing să fie interzis în România.
Nimic mai fals. Da, sunt taximetriști care asta își doresc, însă ei nu reprezintă majoritatea. Da, poate că în visuri umede ne-am dori ca ei să nu existe și în același vis afară plouă, cu bani, și pisica mea muncește pentru mâncarea ei.
Datorită taximetriștilor există O.U.G. 49/2019 care reglementează (mult spus) serviciul de ride sharing în România. Și să lămurim un detaliu: ei fac transport alternativ de persoane, taxiurile sunt încadrate la transport public de persoane. Prin urmare nu au aceleași drepturi ca și taximetriștii, printre acestea se numără și accesul pe benzile unice de transport persoane.
Acum, lăsând la o parte experiențele proaste și alte subiecte ce nu-și au locul acum și aici, vă asigur că în domeniul vostru de muncă, dacă ar apărea o alta firmă nereglementată de nici o lege și care nu este supusă controalelor, iar prețul și l-ar face în funcție de vreme și trafic, puteți să mințiți cu mâna pe Biblie că tot nu vă cred.
Nu mai zic de evaziunea fiscală, pentru că, pentru banii aceia nu s-au plătit taxe și nu existau nici contracte de muncă. Nu că acum ar fi prea multe.
Ne-am bucurat pe moment că au fost cumva reglementați, dar la scurt timp ne-am dat seama ce schemă s-a făcut. În primul rând că evidențierea lor în trafic se face printr-un ecuson mic cât palma care trebuie să stea în geam. Un polițist cu greu îi poate observa în trafic la timp pentru a-i opri la control, cu atât mai puțin pe timp de noapte, iar mulți nici nu-l afișează, așa cum noi taximetriștii suntem opriți mereu de vreo 5-6 instituții ale statului.
Însă paguba cea mai mare a venit de la faptul că ei nu au fost limitați. Taxiurile, în orice oraș din România sunt limitate ca număr de licențe. Adică o primărie nu poate emite mai multe licențe de 4 la 1.000 de locuitori, conform legii taximetriei 38/2003. În prezent, în București există peste 50.000 de astfel de mașini care practică serviciul de ride sharing. Sunt tare curios să-mi explice și mie cineva cum acest sistem revoluționar a rezolvat problema traficului, așa cum mulți experți de pe internet și o mână de politicieni au tot spus.
Vă invit la alt exercițiu de imaginație. Aveți un magazin universal într-un sat, cartier sau unde vreți voi. Singurul pe o rază de câteva sute de metri, câți bani faceți într-o zi? 100 de lei? 1.000 de lei? 100.000 de lei? Și dintr-o dată se mai deschid încă câteva zeci de magazine pe aceeași stradă. Acestea nu au nevoie de toate aprobările pentru care voi ați plătit și așteptat mult timp să iasă. Câți bani mai faceți voi pe zi? Aceiași bani sau cumva venitul s-a diluat? Așa s-a întâmplat si cu domeniul acesta. Nu am cerut să fie interziși, doar reglementați corect.
Care au fost cerințele asupra cărora s-au înțeles azi după protest
- limitarea la 2 la 1.000 de locuitori
- eliminarea contractului de comodat și închiriere
- vechimea maximă de 10 ani pe mașină
- entitate fiscală înregistrată în România.
Limitarea la 2 mașini de ride sharing la 1.000 de locuitori
Da, este mai puțin decât la taxi, dar să nu uităm un detaliu interesant: ei fac transport alternativ de persoane, nu transport public. Poate că nu dați doi bani pe diferențele astea, însă ele sunt esențiale.
Plus că piața de transport de persoane se va mai așeza, pentru că noi am ajuns la muchie de cuțit și cu noile taxe nu este deloc ușor, în timp ce alții vin pe bandă rulantă. Vin șoferi din toată țara în weekend la București și dorm în mașină pentru a practica acest serviciu. Nu, nu zic că-i este ușor acelui om, dar nici eu nu trebuie să suport alegerea lui. Sunt firme în toată țara care caută angajați în diverse domenii și nu găsesc, locuri de muncă unde nu se cer studii superioare.
Inclusiv ei între ei se ceartă. La o firmă cu o flotă mare de mașini la ride sharing, la o versiune mai premium, toți cei 16 șoferi au plecat în aceeași zi, în semn de protest față de șoferii aduși din țară să facă ride sharing în București. Inclusiv lor le diluează piața de clienți. Bănuiesc că ați văzut mașini Tesla prin București la ride sharing, știți cât este planul pe zi acolo pentru mașina aia? 700 de lei. Știți cum își permit? Din cursele alea pe care le plătiți și de 5 ori mai scump decât la taxi, pentru 30 de minute de confort într-o mașină premium în timp ce probabil i-ați plâns de milă omului din provincie care vine aici să facă un ban necinstit.
Eliminarea contractului de comodat și închiriere
Existența acestui contract însemna că un SRL deține mașina și altă persoană muncește. Ok, asta se întâmplă și în prezent la contractele obișnuite de muncă, însă diferența la aceste contracte de comodat si închiriere este că banii din cursele cu cardul intră în contul societății care deține mașina, acesta își oprește partea lui și îi dă șoferului ce-i mai rămâne și detaliul crucial este că partea de taxe pică pe umerii șoferului, iar acesta de cele mai multe ori până acum nu plătea nici o taxă.
Anaf a început de curând să se pună pe ei, însă foarte puțin. Am auzit de șoferi care au lucrat la ride sharing de când au intrat în România și Anaf a cerut firmei de ride sharing toate încasările șoferului și i-a trimis că are de plată 80.000 lei. Bani pe care omul nu îi are și a plecat de la ride sharing. Bani ce ar fi trebuit ca statul să îi aibă, dar din cauza acestui contract nu se știe cum și dacă îi va mai vedea vreodată.
Vechimea maximă de 10 ani pe mașină
Nu cred că mai are rost să detaliez prea mult asta, nu? La noi la taxi nu se poate lucra dacă mașina este mai veche de 10 ani. O dată la 5 ani când depunem dosarul pentru vizarea licenței, dacă mașina nu se încadrează, nu primim vizarea. De asemenea, pentru obținerea unei licențe, una dintre cerințe este ca mașina să nu fie mai veche de 5 ani și normă de poluare euro 6. Iar dacă te prinde pe stradă fără astea, păi nu vreau să știu ce înseamnă, dar numai de bine nu este. La ride sharing, mulți cumpără mașinile pe care noi le scoatem din traseu, pentru că la ei este cu vechime maximă de 15 ani.
Entitate fiscală înregistrată în România
Toți banii care trec prin aceste platforme de ride sharing se duc direct în conturile bancare din alte țări, acolo se oprește comisionul lor de ~25% și diferența se întoarce în România. Iar de aici, obligativitatea plătirii taxelor pică pe umerii șoferului, din cauza contractului de comodat și închiriere, care de cele mai multe ori nu-și plătește taxele.
Bine, toate astea s-au discutat și aprobat într-o discuție. Până la publicarea în monitorul oficial poate dura cam 2 luni și să sperăm că nu vor exista schimbări.
Lasă un răspuns