Uber vs. Taxi, s-a ajuns la nivelul în care foarte mulți oameni discută despre acest subiect doar pentru că nu agrează pe cineva care se află în vreuna din tabere sau au avut experiențe neplăcute cu una din aceste categorii. Câți dintre voi știți de unde a plecat tot acest „război”? Ce i-a deranjat atât de mult pe taximetriști de s-a ajuns atât de departe? Și nu, nu este vorba de concurență pentru că ea există de mult timp și până să apară Uber în România, nimeni nu s-a plâns.
Din punctul meu de vedere, concurența este bună, îi ajută pe ceilalți să-și îmbunătățească serviciile atunci când observă că o parte din clientelă le pleacă. Așa s-a întâmplat și în taximetrie de când a sosit Black Cab în România. Știu că nu se vede, dar la un nivel mai mic a avut un impact foarte mare. Am întâlnit taximetriști care datorită prieteniei lor cu unii șoferi de la firme precum Black Cab, au ajuns să-și schimbe ținuta și comportamentul.
Problema cea mare este că această schimbare s-a făcut doar la acei oameni care sunt dispuși să se schimbe și nu a venit și din partea celor care conduc firmele de taxi pentru că de acolo pleacă totul. Când patronul „ordonă” angajatul execută. Dacă această schimbare se întâmpla și acolo sus, în acest moment, taximetria arăta altfel. Să nu credeți nici măcar pentru o secundă că acei șoferi de la Uber, Black Cab sau alte firme asemănătoare, au acea curățenie impecabilă în mașină pentru că sunt de pe altă planetă. Nu. Lor li se impune de către angajatori să spele mașinile zilnic. Dacă nu mă credeți, întrebați-i.
Cam așa văd eu lucrurile când vine vorba despre concurență. Iar ca mine sunt mulți, problema cea mare intervine atunci când vine vorba de concurență neloială și cam asta face în acest moment, Uber, Taxify și ce firme or mai exista de acest gen, în România.
De ce este concurență neloială? Aceasta este întrebarea pe care un om deștept ar trebui să și-o pună, înainte să mai facă discriminări, amenințări (așa cum s-a întâmplat recent, la Timișoara, unde un șofer de taxi a fost amenințat de mai mulți șoferi care lucrează la Uber, în timp ce taximetristul avea clienți în mașină) sau alte fapte asemănătoare pentru că problema, ca de fiecare dată, pleacă de sus, de la cei care fac legile. Dacă ar fi existat legi concrete, firmele de acest gen nu ar mai existat sau ar fi existat sub alte circumstanțe și alte tarife prin urmare nu ar mai fi făcut concurență neloială.
Aceste firme beneficiază de lacunele din legi. Uniunea Europeană a stabilit clar că ei fac transport public de persoane (fapt pe care l-au negat până la anunțul de la UE), dar nu îl fac sub aceleași condiții ca și cei din taximetrie. Ei nu au atestat profesional, ei nu au licențe de transport (licențe care se vizează o dată la 5 ani și trebuiesc anumite criterii îndeplinite pentru a primi vizarea), ei nu au asigurări speciale, ei nu au parte de o verificare metrologică periodică, etc. În schimb au o mașină și o aplicație, dar practică aproape același tarif ca și taximetriștii (în unele cazuri, chiar mai mic). Asta înseamnă concurență neloială. Nu cred că mai are rost să precizez că este și riscant să mergi (ca și client) în asemenea condiții. Dacă (să sperăm că nu se va ajunge vreodată acolo) se întâmplă ceva neplăcut, un șofer de taxi îl găsești imediat. Are cazierul de la poliție scos (fără el nu te angajează nimeni), apare în baza de date a Primăriei, are contract cu firma respectivă de taxi + ecusonul afișat tot timpul în interiorul mașinii, sunt controale (aproape zilnice) în diferite puncte ale orașului pentru a îi amenda pe cei care nu sunt în regulă cu actele. În cazul firmelor gen Uber, Taxify și alții, cine îi controlează dacă nu ști care sunt? Nu au nici un fel de inscripție, nu poți să-i deosebești, iar în cazurile mai puțin plăcute, firmele ar putea să nu ofere nici un fel de informație pentru că sunt firme private și nu sunt obligate, fără un mandat de la poliție.
În unele țări, unde se practică acest serviciu exact pentru care a fost inventat, acela de a împărți o mașină cu mai multe persoane care lucrează în aceeași zonă ca și tine, au succes și nimeni nu protestează pentru că beneficiază fiecare om care deține o mașină. În România și alte țări se practică ca și afacere, una neloială, fapt care stârnește agresivitate și se ajunge la expresii: uber vs taxi, când ele ar trebui să fie două categorii diferite.
Lasă un răspuns