Din punctul de vedere al unor susținători înfocați al platformelor de ride sharing, Uber nu a greșit cu nimic. Cum ar fi putut greși cu ceva? Când ei au scris în toți anii ăștia despre cât de mișto este Uber și cât de nașpa sunt taximetriștii. Ar însemna acum să se facă de râs, dar se fac, numai că nu-și dau ei seama.
O mică recapitulare – The Guardian a obținut documente interne de la Uber, mai mult de 124.000. Politicieni, printre care Joe Biden, Olaf Scholz și Emmanuel Macron, prim miniștrii, baroni media și mulți alții au ajutat Uber să intre forțat în anumite piețe.
Persoana care a scos la iveală aceste documente este Mark MacGann, fostul lobby-șef al Uber pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa.
Este de datoria mea să vorbesc și să ajut guvernele și parlamentarii să îndrepte unele greșeli fundamentale. Din punct de vedere moral, nu am avut de ales în această problemă.
Uber în România
Uber în România a intrat ca la piață. Și-au deschis birou, lumea s-a înregistrat, șoferii au ieșit ca pe stradă și lumea făcea comandă, ca la taxi. Dacă taximetriștii nu ar fi protestat în fața Guvernului și alte orașe din țară, nu se știe când și dacă Uber ar fi fost vreodată reglementat în România. Ce pot să vă spun cert este că în prezent o bună parte dintre șoferii de ride-sharing din România nu au carte de muncă și nu plătesc contribuții.
Articolul acesta din Libertatea mi-a adus aminte de celebra zicală a useriștilor jos labele de pe Uber, în frunte cu domnul incoruptibil Drulă.
Îmi aduc aminte că la ultimul protest al taximetriștilor din Piața Victoriei am stat de vorbă cu cineva care deține o companie de taxi și care tocmai se întorsese de la întrevederea din Guvern cu cei care ar fi trebuit să ne asculte măcar doleanțele. Primul lui răspuns la întrebarea cum a mers? A fost că gata, totul s-a terminat, Uber a dat 1 milion de dolar șpagă.
1 milion de dolari șpagă? Îmi venea greu să cred cele auzite, dar acum, după toate documentele astea, iar reprezentanții Uber nici măcar nu au negat acuzațiile, tind să cred acele spuse. Nici acum nu cred că au fost 1 milion de dolari, dar și un sfert dacă a fost, tot sunt mulți bani.
Presa și blogerii din România
Marile trust-uri de media au transmis știrea fără vreo părere proprie, așa cum am citit în articolul din Libertatea de mai sus. Măcar nu au minimalizat impactul.
Dar unii bloggeri mă fac să vomit. Spre exemplu nwradu. L-am întâlnit la un eveniment și îl stimez, dar să transformi ancheta rise project în ceva ce seamnă a banc prost, scuze amice dar nu știi pe ce lume te afli.
Alți bloggeri români de la care ar fi așteptat o părere, nu au scris nimic, fiind și ei susținători platformelor de ride-sharing și blamând rasa de taximetriști. Măcar ei au avut decența de a nu spune nimic. Însă și tăcerea este un răspuns.
Mai sunt alți bloggeri care deși nu i-am întâlnit, îi citesc de ceva timp. Spre exemplu am descoperit că Mihai scrie de ceva timp despre cum Uber și Bolt au devenit de neutilizat. Iar asta a făcut-o cu mult timp înainte de scandalul cu documentele Uber.
Nu este vorba numai despre Uber
Așa cum Costi a scris în acel articol din Libertatea, problema șpăgilor oferite de Uber pentru tratamente speciale și uneori doar a fi lăsați în pace pentru a face bani, nu se rezumă totul doar la atât.
Haideți să facem un pas în spate. De câți ani este Uber în România? Parcă din 2015. Ce altă firmă știți să mai fi avut așa succes rapid în doar câțiva ani? Glovo? Bolt? Oare de ce Uber eats a plecat din România cu coada între picioare? Oare de ce nu a rezistat nici Foodpanda? Oare de ce nu sunt mai multe firme de ride-sharing dacă în continuare există cerere mare? Pentru că nu este suficient să exiști într-o piață, trebuie să și cotizezi la ea.
Sindromul useriștilor și early adopters
Early adopters este un termen care îi descrie pe cei care sunt deseori primii utilizatori ai unei tehnologii sau primii clienți. Sindromul useriștilor am ajuns să consider că este un experiment. Uitați-vă în trecut la ei, pentru că acum par mai domesticiți, poate din cauză că „liderii” au plecat din partid. La început erau precum niște animale sălbatice. Dacă voiai să-ți strici ziua trebuia să spui ceva contra opiniei lor. Deseori ei nu acceptau o opinie contrară lor, prin urmare ei aveau tot timpul dreptate și singurul adevăr era al lor.
Dar cum s-a ajuns așa și ce legătură are cu scandalul Uber? În primul rând este vorba de haită. Ei umblă/umblau doar în haite. Grupuri și grupulețe unde își share-uiau între ei știri, poze și ce chestii faine făceau ei. Se lăudau unii pe alții. Erau atât de cool și se credeau incoruptibili. Iar la un eveniment extern, erau precum frații, se susțineau fără rețineri.
Asta din punctul meu de vedere este egal cu early adopters. Marea majoritatea a unei tabere se comportă la fel cu majoritatea din cealaltă tabără și se simt nevoiți să susțină cauza până la final, pentru că ei au lăudat-o și ei o folosesc, chiar dacă financiar și poate alte sacrificii, i-au costat enorm de mult.
Acesta și probabil șpăgile primite sunt motivele pentru care mulți acum tac. Toți cei care în urmă cu 7-8 ani lăudau Uberul, acum s-au făcut mielușei, pentru că opinia publică față de acest subiect i-ar înghiții.
Sindromul de a nu uita
Citesc acum o carte despre cum oamenii nu uită evenimentele mari, triste sau tragice. Exemple simple sunt turnurile gemene din 9/11, Colectiv, Cernobîl, etc. Desigur acestea sunt exemple tragice și foarte mari, deloc asemănătoare cu șpăgile date de Uber, dar fiți atent aici. Oamenii răniți, afectați profund sau dezamăgiți tind să țină minte.
Peste ani, mulți utilizatori ai platformelor de ride-sharing vor avea o repulsie față de instinctul de a mai face comandă la Uber sau alții, pentru că își vor aduce aminte de impactul acesta, de ceea ce au făcut în trecut, de șpăgile și viziunea companiei când ei, oameni simpli o foloseau, se mândreau că sunt utilizatorii ei.
Toate acestea vor avea efect în timp. Uitați-vă la reacția cuiva care a trăit în perioada comunismului și îi doar să îi aduci în discuție acele vremuri. Motivul principal? Își dă seama că tot ce a trăit în acea perioadă a fost o minciună, deși partidul spunea cât de perfect este. De asta sistemul lui Putin va cădea, Rusia va trece printr-o transformare, de aia mulți dintre părinții noștri nu simt dorul comunismului și de aia Uber, începând cu săptămâna asta va merge numai în jos. Urmează și restul.
Lasă un răspuns