Existența aplicațiilor de taxi din București a fost pentru o lungă perioadă de timp sursa glumelor atunci când cineva întârzia, să zicem cu vreo 4-5 ani în urmă. Trebuie să recunoaștem, erau praf. Dar asta numai pentru că le comparăm cu ce avem acum. Însă dacă le-am compara cu acele vremuri și cât de dezvoltată era capitala României, s-ar putea să spunem șhhh.
Aplicații de taxi au fost destule în București și tind să cred că cele create de dispeceratele de taxi ar fi fost astăzi aduse la zi, moderne, care să aibă plata cu cardul și toate cele, dacă nu s-ar fi implicat firmele ce nu dețin și un dispecerat de taxi.
Haideți să vă târăsc printr-o poveste nu foarte veche, însă una care a schimbat radical taximetria din București. O poveste cu un prezent rece și un tron pe care nimeni nu a mai ajuns.
Istoria primei aplicații de taxi din România
Era o zi normală de muncă în care încercam să înțeleg mai bine taximetria. Eram în primul an de când practicam meseria asta. Dintr-o dată un anunț mai diferit față de comenzile normale se aude pe stația radio: colegii care dețin un smartphone și sunt aproape de strada Nerva Traian, să meargă la șeful (Alexandru Nedelescu).
Nu aveam să descopăr decât după câteva zile – prima aplicație de taxi de România tocmai se lansase.
Aplicația de taxi Speed a revoluționat modul tradițional prin care se solicita un taxi. Nu spun că datorită lui Speed avem azi aplicații de taxi în România, spun doar că datorită lui Alexandru Nedelescu am avut atât de devreme o aplicație de taxi.
Nu a durat mult și câteva firme de taxi au copiat interfața aplicației Speed. Scandaluri și amenințări au existat, iar 6-8 luni mai târziu au început să-și publice propriile lor versiuni de aplicații.
Însă datorită avansului pe care Speed l-a avut, în aproape toate hotelurile, barurile, cluburile și clădiri de birouri din București au apărut acele aparate cu touch prin care îți comandai un taxi fără să mai suni la companie. Apăsai un buton, comanda era transmisă prin aplicație către șofer. Acesta apăsa pe un buton cu timpul în care estima că ajunge la adresă, iar clientul primea un bonuleț cu indicativul mașinii, ora la care s-a făcut comanda și timpul dat de șofer.
Acestea au fost primele momente în care solicitai un taxi fără a mai sta de vorbă cu o altă ființă umană. Era anul 2011. Iar în anul 2012 Speed Taxi a câștigat premiul The Industry pentru cea mai buna aplicație de Android.
Speed taxi suportă și plata cu cardul.
Clever taxi aka Free Now
Îmi aduc aminte de parcă ieri a fost. Nu era săptămână în care să nu fiu într-o stație de taxi și să mă trezesc cu cineva la geam cineva care să-mi ofere un pliant cu noua aplicație de taxi – Clever. Era o aplicație mai modernă ce includea mai multe firme de taxi. Practic îți selectai firmele de taxi de la care doreai să accepți șoferi atunci când făceai comanda. Însă nu aveau destulă reclamă și de asta se plimbau pe străzi și împărțeau pliante.
Însă timpul a trecut. Prea multe schimbări nu au existat și au fost nevoit să vândă. Pentru ei a fost un business, nimic mai mult. Păcat.
Free Now suportă și plata cu cardul.
Cine este Free Now și un mic istoric al aplicației
În anul 2010, 3 antreprenori de tehnologie și 3 șoferi de taxi au început să lucreze la aplicația londoneză de taxi – Hailo. Spre sfârșit de 2016, compania germană myTaxi a cumpărat Hailo. Iar în cursul anului 2017 aplicația Hailo a încetat în a mai exista și a început să funcționeze sub numele companiei myTaxi.
myTaxi a fost cumpărată de Daimler în anul 2016. Iar în anul 2019, Daimler și BMW au anunțat un parteneriat mai mare ce cuprinde și aplicația de taxi care și-a schimbat din nou numele în Free Now.
Sfârșitul anului 2019 avea să anunțe că aplicația Clever taxi va fi cumpărată de Free Now, parte a grupului Daimler și BMW. Vă dați seama? Companiile Daimler și BMW cumpără ceva din România, creat de români? Eram – wow. Clever taxi a intrat în istorie și Free Now avea să fie doar un alt pion inocent pe tabla de șah a taximetriei, nu? Chiar așa să fie?
Star taxi
Aplicația Star taxi a apărut în anul 2012 și funcționa sub aceeași idee ca și Clever taxi: mai multe firme de taxi disponibile într-o singură aplicație. Diferența majoră la Star taxi este că firma a rămas în continuarea fidelă aceleiași idei și fără să treacă pe sub prea multe brand-uri. Este o aplicație 100% dedicată taximetriei. Free Now spre exemplu colaborează cu taximetriști, dar și cu șoferi de ride-sharing.
Star taxi se mândrește pe site-ul lor că a ajuns pe prima poziție în topul aplicațiilor gratuite în România, devansând chiar și aplicația YouTube.
Aplicația Star taxi poate fi folosită în 7 orașe din România, în Chișinău, 2 orașe din Belgia și 1 oraș din Anglia.
Știu din surse sigure că Star taxi a avut multe oferte „consistente”, cu banii pe masă de a vinde compania. Dar încă rezistă. Asta pentru că oamenii aceștia sunt dedicați taximetriei. Din păcate tot ei au spus că nu promit că vor mai rezista pentru mult timp dacă și oferta se mărește.
Star taxi suportă și plata cu cardul.
Concluzii și gânduri din partea unui taximetrist
Aplicațiile create de firme cu domenii de activitate diferite care au intrat în această afacere numai și numai pentru bani, recunosc că fac o treabă foarte bună, până într-un anumit punct. Aplicațiile lor sunt mereu în pas cu noile tehnologii, implementează cele mai multe funcții ce sunt utile atât pentru clienți cât și pentru șoferi, dar nu le consider alegerea perfectă.
Aceste companii stau extrem de prost cu serviciul de comunicații între client/șofer și companie. La Star taxi există numere de telefon cu care se poate comunica destul de ușor, însă la Free Now am reușit doar prin mail. Acest defect poate ca o problemă să fie rezolvată într-un timp mult mai lung, nu mai spun de situațiile atunci când sunt urgențe. Aceeași problemă o au și companiile de ride-sharing.
Star taxi stă mai bine la acest capitol pentru că acolo lucrează oameni ce au activat în trecut ca șoferi de taxi, iar compania este dedicată complet serviciului de taxi.
De ce este diferită o companie de taxi
Companiile de taxi operează după alte principii și metode de lucru. Pentru că este necesar apelarea companiei pentru a comanda un taxi, atunci este extrem de ușor și comunicarea cu cineva din companie într-un mod simplu, rapid și direct.
Taximetria este ca un microb la care nu poți renunța. Indiferent că operezi ca șofer de taxi, că lucrezi în dispecerat sau într-o funcție de conducere, taximetria creează dependență. Pur și simplu îți vine greu să renunți la ea, iar oamenii care au lucrat de la 15 ani în sus, pot confirma asta. Pasiunea este atât de mare încât nu vei renunța indiferent cât de greu este. Taximetria oferă libertate și posibilități nelimitate. Este genul de meserie pentru care vei face orice, doar ca să o păstrezi.
Din păcate nu pot spune același lucru și pentru cei care sunt implicați în acest domeniu strict pentru bani, pentru a crea o afacere ca apoi să o vândă. Iar exemplul cel mai clar este anunțul făcut de Uber care dorește să cumpere compania deținută de Daimler și BMW – Free Now, pentru suma de 1 miliard €.
Pasiunea v-a bate întotdeauna perseverența. Asta veți găsi în toate cărțile de dezvoltare personală.
Silviu a zis
Salut dacă ai face și un istoric al companiilor taxi și tarifului practicat.ar fii și mai ok
Marcel a zis
Vizavi de Star Taxi, au inceput sa faca abuzuri asupra soferilor , blocandui perioade mari , neluand inconsiderare si opiniile lor, tratandu i c pe niste umili angajati, dar care ei au ridicat potentialul platformei, multi parasesc platforma din cvarii motive.