Săptămâna trecută eram într-o stație de taxi și mi s-a întâmplat ceva ce de mult n-am mai avut parte, și recunosc că îmi era dor – să intru la discuții cu alți șoferi de taxi pe care nu-i cunosc. El era de la altă companie de taxi cu licență de București și era curios cum merge treaba la compania unde lucrez eu.
Mi-a povestit că a preferat să meargă la o firmă mai puțin cunoscută, dar cu tarif mai mare pentru că este mai bine cu mai puțini clienți, dar care plătesc mai bine. Colegul a înțeles de ceva timp cât de important este să porți o cămașă, să păstrezi mașina curată mereu, să fii politicos și să conduci civilizat. Datorită acestor schimbări a văzut că i-au crescut și încasările.
Când un client face comandă la o companie de taxi cu tarif mult mai mare față de majoritatea companiilor, acel client are și așteptări, iar dacă le primește, atunci toată lumea este fericită. Șoferul de taxi că este plătit bine, iar clientul este liniștit și satisfăcut într-o astfel de mașină.
De ce contează toate astea?
Mi s-a întâmplat recent să am o clientă care nu se mai oprea din mirare când a văzut ce mașină curată am și ce frumos miroase. Pentru un minut am crezut că este ironică. Am luat-o la comandă prin aplicația Star și era plata cu cardul. I-am răspuns că dacă face mereu comandă și bifează plata cu cardul, șansele să nimerească un șofer nasol, sunt extrem de mici. Pentru că la aplicațiile Star taxi și Free Now, ca să primești curse cu cardul, ca șofer, ai enorm de multă bătaie de cap pe care înainte nu o aveai. Deci logica mea este că nimeni întreg la mine nu se bagă în aceste încurcături dacă nu este și ordonat, curat și care înțelege respectul reciproc.
Majoritatea care aleg aceste variante sunt taximetriști independenți. De ce contează asta? Un taximetrist independent este precum acel om care are propria afacere – este conștient că orice lucru pe care îl face este un plus pe care clientul îl va aprecia, iar la final va fi fericit, apoi cresc șansele unui bacșiș frumușel și în cele din urmă va apela din nou la serviciile sale.
Taximetriștii independenți
Taximetriștii independenți sunt aceia care fac taximetrie de foarte mult timp și sunt printre primii care s-au deranjat să-și ia o licență. Atunci când au apărut aceste licențe de tablă (bulinele roșii (București) de pe ușile laterale din spate), după cum zice și tata pe vremea aceea nu valorau nici o ceapă degerată. La început extrem de puțini s-au dus să și le ia, iar alții au renunțat la taximetrie după această schimbare. Parcă era anul 2003 – 2004.
Prin urmare, aproximativ 90% dintre taximetriștii independenți au numărul de licență până în 3.000. Cu cât mai mic, cu atât mai mut înseamnă că este independent. Numărul de licență este vizibil pe bulinele de pe portierele din spate. Mai există posibilitate ca de atunci și până în prezent, o parte din licențele cu număr până în 3.000 să se fi vândut și să fie deținute de cineva care face afacere și nu lucrează ca taximetrist.
Un taximetrist independent investește în aparatură. Ce înseamnă asta? Ca poate avea două stații de pe urma cărora să ia comenzi și are mai multe telefoane (sau tablete) pe bord pentru a lua comenzi de la mai multe aplicații.
Majoritatea șoferilor de taxi care nu sunt independenți nu înțeleg sau nu sunt dispuși să-și asume investiția aceasta, pentru că nu-i interesează. Pentru că dacă mâine primesc o ofertă mai bună ca livrator de ceva, renunță la taximetrie.
Concluzii. Înainte să vă urcați în taxi, dacă vedeți că este curat, șoferul este prezentabil, aveți timp să vă uitați și la numărul de pe licență, are două antene de taxi pe mașină (asta înseamnă că are două stații – 1 stație necesită și o antenă) și are cel puțin un telefon sau o tabletă pe bord pentru aplicație de taxi, cel mai probabil acela este un taximetrist independent.
Tariful de taxi
Dacă până acum aceste mici reguli nescrise pot fi aplicate în orice oraș din România, acum mă axez doar pe taxiurile din București și Ilfov.
Am zis-o și am s-o mai zic. Românul se uită la prețul de pe ușă (în sensul că îl alege pe cel mai ieftin), apoi spune peste tot cât de nașpa sunt taximetriștii. Mai nou aceeași problemă există și la ride-sharing. Pentru că toți de acolo s-au lăudat de cât de bine merge treabă, mulți „taximetriști” au ales să plece acolo, prețul este tot mai mic pe cursă, prin urmare și șoferii sunt pe măsură. Mă refer la cei cu logan de 10-15-20 ani sau alte cazane de mașini, nu cei select, doar că majoritatea clienților fug de categoria aia, că este mai scumpă.
Aici intervine colegul de la începutul articolului – așa cum el a preferat să mai trieze din clienți, alegând o companie cu tarif mai mare pentru a nu avea orice client la el în mașină, așa și clienții pot avea un șofer și mașină bună alegând cu atenție.
De multe ori mi s-a întâmplat să văd în fața mea cum se ocupau taxiuri de la companii de care nici nu auzisem, murdare de nici nu mai ziceai că sunt galbene, dar cu toate astea clienții se urcau. De ce? Pentru că nu se uită în ce se urcă.
Plata cu cardul
Plata cu cardul este un alt mod prin care puteți găsi șoferi de taxi peste medie. Știu că 90% dintre taximetriști nu sunt de acord cu metoda asta, pentru că nu au nevoie de conturi de bănci în activitățile lor și s-au obișnuit numai cu cash, dar totuși o parte din ei o folosesc. Trendul clar este în direcția asta.
Aplicațiile de taxi din București pe care le puteți folosi pentru a plătii cursa cu cardul prin aplicație, fără să fie nevoie și de un terminal POS, sunt: Speed taxi, Free Now și Star taxi. Doar pe acestea le cunosc și știu că funcționează fără probleme. Or fi mai multe, dar ori sunt mici și nu am auzit de ele, ori nu funcționează bine.
La aplicația de la Speed toți șoferii sunt obligați să accepte plata cu cardul, dacă un client dorește să plătească astfel. Este și singura firmă de taxi din București la care puteți plăti cursa cu cardul dacă luați taxiul din stradă. Adică nu este obligatoriu să faceți comandă și să specificați plata cu cardul. Și toate astea fără un terminal POS. Se face totul prin cadrul aplicației, însă necesită ca voi să vă faceți un cont cu user și parolă în aplicație și să vă adăugați cardul. Apoi treceți suma și indicativul și asta este tot.
Articol relevant: Cobori 5 minute din taxi? Plătește cursa
A doua metoda pentru plata cu cardul
La aplicațiile Free Now și Star taxi, atunci când faceți comandă trebuie să bifați plata cu cardul. Taxiurile disponibile ce va pot accepta comanda sunt mai puține. Pentru că mult mai puțini șoferi sunt dispuși să facă toată munca asta. Însă în ultimele 5-6 luni nu am mai auzit nici un client care să-mi spună că nu a găsit taxi, la fel și pentru cei care au ales să plătească cu cardul. Sunt mai puține taxiuri, dar sunt suficiente. Înainte de pandemie găseam săptămânal câțiva.
Aici sunt șanse mari să găsiți un șofer peste medie – mașina curată, șofer prezentabil și șofat acceptabil, pentru că șoferii de taxi care depun extra efortul cu banca, contabilitatea și firma care intermediază tranzacția, au o gândire de ansamblu mai mare și înțeleg că acele 1-5-100 de curse în plus pe săptămână pe care le iau cu cardul, merită efortul.
Lasă un răspuns