Vremea trece, apa curge și pe mine nu încetează să mă uimească naivitatea unora și tupeul altora, atunci când vine vorba despre reclame, social media și alte activități neimportante din aceste categorii.
În ultima perioadă încep să aud din tot mai multe surse, locuri și oameni despre cum trebuie sau cum este recomandat să-ți promovezi proaspăta afacere. Dar stai, chiar dacă ai și o afacere de ani de zile cu profit din 5-6-7 cifre, tot ai nevoie de aceste campanii de publicitare.
ALOOO! TREZIREA!!!!
Până când mai ești dispus să pui botul la acești influenceri de top și vrăjelile lor? Ce s-a întâmplat cu talentul ascuns al românului de a nu mușca din prima ofertă ce-i este fluturată prin față și de a mai căuta încă 9 oferte până să se decidă? Sau, o întrebare mai pertinentă ar fi: ce s-a întâmplat cu creierul antreprenorului? Pentru că aparent, se pricepe extraordinar de bine în a găsi o modalitate de a inventa un produs și cerere pentru acel produs, acolo unde nici măcar nu există acel domeniu sau nișă? Atât de bine se pricepe că scoate și profit din primul an – lucru greu de atins, dar când vine vorba de a gândi puțin înafara bulei în care activează – zero barat.
Uite așa ajung unele companii să-i plătească pe acești influenceri de top, ține-te bine și cu 6.000 de euro pentru o campanie. Vreau și eu să întâlnesc asemenea cobai? Ooo da! Dar nu să-i vrăjesc și să le trag acești bani, nu. Vreau să-i plesnesc pe frunte cu o paletă de muște că au prea mult rahat, pe frunte.
OK. Sunt de acord că au și profit în urma acelei campanii, dar haide să calculăm, ba nu, haide să gândim puțin, pentru că am păstrat ce-i mai bun la final.
Aceste campanii de marketing sunt derulate pe Instagram. Așa se face că m-am gândit să caut pe Instagram câteva dintre aceste campanii de 4.000 – 5.000 – 6.000 de euro și ce să vezi. Nimic. ZERO BARAT!
Dai o gălăgie de bani, acestor influenceri de top pentru a te promova pe Instagram, cu câteva Insta story pe lună și dacă ai noroc să scoți ceva, aia e. Dacă nu, măcar ai rămas cu experiența, dar care experiență?
Aici ajung la faptul că nu înțeleg cum unii antreprenori ajung să plătească aceste sume astronomice pentru campanii într-un mediu din care nu se va mai poate scoate NICIODATĂ profit, vreun fel de imagine sau informații – pentru tine, clientul.
Așa se face că după aceste frustrări, am discutat cu un client ce aparent este pe aceeași lungime de undă cu mine și se pricepe la campanii, social media și moduri de a te promova singur.
După câteva schimburi de replici despre acești antreprenori slabi și influenceri de top, am intrat pe tipul de discuție – care ar fi soluția? Noi nu suntem antreprenori, eu știu sigur că nu, sunt un simplu taximetrist cu o slăbiciune la femeile nebune cu caracter.
O soluție mai economică și cu câștig mai mare pe termen lung ar fi să plătești câțiva bloggeri nișați pe domeniul de activitate al afacerii tale. Logic acum, dacă cauți pe Google chiloți roz din piele de struț și găsești 2-5-10 articole, de pe site-uri diferite, care îți recomandă produsul respectiv și vezi de la fiecare o opinie personală, trăită cu acel produs, păi nu ajungi să crezi că acel produs merită cumpărat? Față de o poză sau Insta story al unei vedete când își adaugă așa subtil un singur produs de la care se poate distinge marca, dar suficient de puțin cât să nu fie nici prea evident?
Când ai dat ultima oară un search pe Instagram sau pe Facebook după un produs sau serviciu? De câte ori te-ai lăsat influențat pe aceste rețele sociale sau și altele, după ce ai văzut un influencer sau vedetă ce recomandă un produs? Chiar nu te-ai gândit așa puțin că o persoană/vedetă chiar are atât de multe de făcut încât să pună un produs pe rețelele sociale și să ți-l recomandă, ar fi ultimul lucru din agenda lui/ei? Asta se numește reclame plătite. Din acest motiv – un blogger care se respectă atât pe el cât și pe cei care îi citesc zilnic articolele, adaugă (p) la sfârșitul articolului, ca să te anunțe că a fost plătit pentru acel articol și nu îl recomandă în mod sincer.
Mai există și tipul de blogger ce face un articol de câteva mii de cuvinte (sunt extrem de puțini care fac în aceste momente, așa ceva, eu știu doar unul singur) și acolo îți dă la informații de nu poți duce. Asta înseamnă că s-a dedicat acelui produs.
Ca să nu-ți mai spun și de faptul că atunci când dai un search pe Google, nu o să găsești rezultate de la poze de pe Instagram, cuvinte din texte de pe rețelele de socializare sau conținutul unui vlogger de enșpe mii de minute, dar ce să vezi – cu un blog se poate asta. Măi să fie.
Dar să revenim că intru în alt subiect. Dacă tu – antreprenorul alegi, cauți bloggeri nișați pe domeniul tău și îi plătești cu bani sau produse pe care la ai la vânzare, când un client caută despre tine pe Sfântul Google, păi o să aibă informații, sincere. Plăcute sau neplăcute. Și îți garantez că dacă mergi și pe varianta cu 10 bloggeri, tot nu ajungi la 4.000 de euro, de 6 nici nu mai zic.
Citește și Influencer sau panou publicitar?
Culmea că recomand să colaborezi cu bloggeri când eu tocmai asta fac? Da, m-am gândit și eu că sună puțin ciudat, dar gândește-te puțin. Vei descoperi că există 9 șanse din 10 să-mi dai dreptate, mie și clientului meu cu care am discutat despre acest subiect și am venit cu această idee, doar într-o cursă. Nu-mi pot imagina ce te oprește pe tine, antreprenorul să gândești dincolo de ce-ți oferă o agenție. Chiar atât de mult ne-am pierdut din imaginație și creativitate de trebuie să apelăm la agenții pentru orice serviciu când N variante sunt chiar o treaptă mai jos în puțul gândirii?
Mi-ar fi plăcut să pot da nume și informații de la clienții cu care am stat de vorbă și mi-au spus cum multe, ba nu, foarte multe lucruri și le-au cumpărat după ce au citit pe Google despre ele, dar asta ar însemna că eu scriu asta aici ca să te conving de ceva și nu să-ți deschid ochii.
Încearcă să înțelegi că o campanie/postare pe rețelele de socializare au impact doar în acel moment, pe când la Sfântul Google, articolul va dăinui pe veci și îți pot veni clienți oricând și de oriunde.
Lasă un răspuns