Nici nu știu dacă să mă bucur sau nu de această schimbare ce pare a fi începutul sfârșitului rețelei Facebook, așa cum o știam noi. Nici nu știu dacă există cineva care a învățat din greșelile pe care Facebook le-a tot făcut în ultimii doi ani și să creeze o nouă platformă online de socializare, pentru că un lucru este sigur: Instagram chiar dacă va deveni singura rețea de socializare, nu va putea oferi aceleași opțiuni.
Totul a început din urmă cu 1 an și 6-7-8 luni când Facebook a făcut o serie de modificări ce au redus posibilitatea unui reach mai mare. Dacă reușești să-ți mai amintești că pe vremea noastră, pe Facebook exista undeva în partea dreaptă sus un dreptunghi unde puteai să vezi la ce a dat like nu știu care prieten, la ce a dat share (fără să vezi și postarea), cine cu cine s-a mai împrietenit și tot felul de notificări de genul ăsta.
Mai pe scurt, vedeai ce fac toți prietenii tăi, fără să-ți apară postările în news feed și tu aveai posibilitatea să te uiți peste ele, iar acum nu mai poți. Puteai să vezi dacă Cristina a dat like la o pagină nouă și dacă ți se părea interesantă pagina respectivă, îi dădeai și tu like/follow. Acum nu mai poți, asta înseamnă reach mai mic pentru pagini, dar și pentru postările de la conturile private.
La o reclamă de maxim 5 lei puteam ajunge la peste 1.000 reach și câteva sute de oameni care intrau pe link, pentru o pagină nou nouță asta era ceva fantastic. Acum, pe o sumă chiar mai mare abia mai scot jumătate din rezultatele de mai sus, în condițiile în care am și mai mulți oameni care urmăresc pagina. Cu noile modificări la Facebook anunțate de Mark Zuckerberg, rezultatele organice vor fi și mai mici și vom fi obligați să băgăm și mai mulți bani sau vom renunța la platforma Facebook.
Săptămâna trecută am văzut mai mulți influenceri foarte bine cotați în România care au făcut independent un live pe Facebook. Am intrat la câteva minute după ce am primit notificarea și am rămas uimit când am observat că aveau puțin peste 10 oameni care urmăreau live-ul. Am lăsat live-ul pornit câteva minute și n-au trecut de 20 de oameni în condițiile în care ei au peste 10.000 de followeri, fiecare. La o filmare de câteva minute înseamnă maxim câteva sute de oameni care s-au uitat la acel live, din peste 10.000 de followeri. Rușinos! Rușine Facebook.
Eu am mai observat în ultimele luni că îmi tot scade reach-ul organic la postări, după câteva modificări minore care nu au avut legătură în mod direct cu reach-ul postărilor, conform declarațiilor celor de la Facebook, dar acum s-a ajuns la sub 10% din numărul celor care au dat follow la pagină. Sunt curios unde se va ajunge cu modificările pe care fondatorul Facebook Mark Zuckerberg le-a anunțat.
Bun, pentru mine și mulți ca mine este clar că Facebook se află în cădere liberă. Bănuiesc că ai observat și tu că îți apar în news feed postări din urmă cu 2-3-4 zile. Asta nu înseamnă că platforma funcționează bine, aproape deloc bine, chiar prost, dacă nu foarte prost. Chiar azi am băgat de seamă că de 2 zile îmi apare în news feed o postare veche de 4 zile a unui prieten, la fiecare repornire a aplicației Facebook, inclusiv pe browser, fără să adauge comentarii noi sau altceva.
Bun, scenariul acesta l-am prevăzut de luni bune, acum să ne gândim la viitor. Sunt aproape sigur că cei de la Google își bagă unghia în gât și regretă că au luat decizia de a închide Google+ după ce au văzut ultima postare a lui Mark Zuckerberg în legătură cu viitoarele schimbări la Facebook. Dar ce alte opțiuni avem? Instagram? Să fim serioși.
În România încă nu există această nebunie cu influencerii pe Instagram, așa cum se întâmplă prin alte țări, dar după ce vor vedea efectele de pe Facebook, vor fugii toți pe Instagram. Dar acolo ce să faci? Să fim puțini maturi și să gândim. Da, pe Instagram este frumos că vezi doar poze, foarte multe poze și multe chiar reușite, dacă știi pe cine să urmărești.
Doar că vezi tu, Instagramul a ajuns să fie folosit de extrem de mulți influenceri. Eu chiar nu înțeleg: acesta este nivelul de inteligență al clientului? O poză drăguță în care subtil a fost introdus și marca unui produs, singurul produs căruia i se distinge marca și ce să vezi și să crezi? Există și un link prin care poți cumpăra acel produs care în mod normal nu ar fi trebuit să apară acolo, dar cum tu și nimeni altcineva nu are ochii aceia ageri, a ginit produsul pe care vedeta respectivă îl folosește în rutina zilnică.
Și lumea îi numește influenceri. Eu consider acest trend că merită un nume mai relevant – panou publicitar ambulant.
Citește și Influencer sau panou publicitar?
Adulții și oamenii cu un minim de cunoștințe sau pretenții, au nevoie de o recenzie curată, transparentă, reală, sinceră și bine detaliată despre un produs și nu doar să apară subtil sau într-un mod brutal în poză. Prin urmare au nevoie de influenceri adevărați, care să te convingă de ce ar fi bine să cumperi/folosești acel produs și ce beneficii vei avea. Pe Facebook ai/aveai această posibilitate printr-o descriere mai decentă, pe Instagram nu ai momentan acest lux. Ar mai fi și blogurile, dar câți prieteni de-ai tăi intră și caută o recenzie pe măsura așteptărilor? Am văzut că mulți se lasă convinși de câteva propoziții ale vânzătorului sau influencerului care a fost plătit pentru reclamă, de parcă vreunul dintre ei ar fi proști să-ți spună că acel produs nu este bun.
Cândva, pe vremuri, dar nu foarte demult erau aceste agenții care aveau statistici, te asigurau că reclama ta va dăinui undeva, pentru un timp anume. Va fi publicata în ziare timp de x zile, va fi pe site-uri pe viață, etc. Dar acum ce-ți promit acești influenceri de pe Instagram? Că vor face o postare în care îți recomandă produsul, dar acea postare, reclama, va putea fi descoperită, poate fi căutată cu ceva criterii și după o săptămână, o lună sau mai multe sau te rogi să aibă un impact organic cât mai mare la început că pe urmă, c’est la vie?
Chiar nu știu unde va duce toată nebunia asta. Dacă Facebook nu revine la ce era acum 2 ani sau altă platformă de socializare să-i ia locul, este posibil să ne eliberăm singuri de acest viciu care ne mănâncă ore bune zilnic.
Citește și recenzia filmului Follow me. Un film care spune totul despre social media și nu numai
Lasă un răspuns